Monday 13 February 2012

Lekgruppen

Vi ska snart traska ivag till lekgruppen. Pa mandagar ar den i en sidobyggnad till kyrkan har i "byn". Just pa mandagar har de gruppen i en helt enorm sal. Typ som en gympasal fast gammaldags. Det ar suverant med sa mycket plats for de sma pigga benen att springa runt i.

Det enda smolket i bagaren ar att i slutet av gruppen sa ar det sangstund vilket Toddler N tycker ar jattekul. MEN de som har det har borjat att gora det super-religiost. Ok, det ar en kyrka som ar valdigt sa dar "ny-religios" och jag sjalv sjunger sma sanger fran den tiden da jag gick till kyrkans barntimme, "det lilla ljus jag har"etc. MEN det ar boner och riktigt religiosa sanger och gruppen ar ju oppen for alla. Hade det varit en moske' sa hade det sakerligen blivit klassat som att de fostrade sma terrorister. Visst, min lille pojk kan ibland bete sig som en liten terror[ist]. Det ar mest att det ar sa obehagligt, precis som att de kollar efter vilka som nastan skriker "Amen" i slutet av bonen och jag skojar inte. Dte ar nastan sa att man forvantar sig att en del ska tracka upp handerna, borja tala i tungor och tjuta okontrollerbart. Det ar inte ofta jag kanner mig obekvam i religiosa situationer men har gor jag det. De senaste gangerna vi varit dar sa har jag gatt strax innan sangstunden. Jag far forsoka fa tag pa en musikgrupp som gar nar det inte ar dagis eller alltfor langt bort.

Dessutom sa ar dar en pojke, son till en av ledarna, som ar riktigt elak mot de andra barnen. Vi snackar om puttningar, spott och slita till sig leksaker som de andra har. Mamman sager inget. och det verkar nastan som att andra mammor inte vill saga till just darfor att hans mamma ar ledare. Jag ar inte sadan. Det vet ni sakert.

Senast vi var dar sa slet han till sig ett tag som Toddler N lekte med och han blev ju givetvis ledsen. Jag gick fram, satte mig ner och sa att "alla leksaker ar till for att delas och att kunna leka tillsammans med. Men man far inte ta en leksak som nagon annan redan leker med om man inte fragar forst om det ar ok." Han ar nog 3,5 - 4 ar sa han bor forsta. Da puttade han mig och nar jag sa till, lite hardare, att man inte far putta, da spottade han at mig (det nadde inte fram) och sprang till sin mamma som bara kramade om honom.... jag blir sa j-la less! Man haller val koll pa hur det egna barnet uppfor sig och iaf ser till att det inte ar elakt mot andra barn.


Naha, dax att ge sig av

Update: Fanken oxa - lov sa ingen lekgrupp. och ingen overall med mig annars kunde jag tagit Noah till lekplatsen. Attans. Jaja, det far val bli i eftermiddag istallet.

No comments: